måndagen den 24:e oktober 2011

Cirkelnmålningen del 1

Mats Strandberg, en utav de två författarna till boken Cirkeln, fyller trettiofem! Grattis Mats!

Sara, som också skrivit boken, kom på den fina idén att göra en målning med alla tonårshäxorna och ett par gamlingar till Mats i födelsedagspresent. Jag fick göra den!

Här ska ni få se hur det gick till.

Jag började förstås med att skissa. Det visade sig vara ett komplicerat arbete, där alla karaktärerna skulle förhålla sig till varandra. Inspirationen kom från klassfoton jag googlade fram och filmaffischen till Breakfast Club. Det var också viktigt att alla karaktärerna hade rätt kläder och accessoarer.

Här är skissen på hela målningen. Som ni ser har flera av karaktärerna ännu inte fått sina kläder. Jag börjar alltid med att rita människor helt näck.

I första skissversionen skulle Ida le lite tillgjort och ansträngt. Det blev för subtilt, och jag och Sara (som var mycket närvarande i processen med bilden) bestämde oss för att hon skulle se mer hänsynslös ut!

Ida igen, nu sjuttio procent ondare!

Närbild på nedre raden! Från vänster: Katten, Elias, Linnea, Vanessa och Anna-Karin.


När skissen var färdig var det bara att börja måla. Här har jag filmat mig själv när jag kommit en bit in på målningen! I klippet refererar jag till ett tidigare klipp, men det behöver ni inte bry er om. Jag bestämde mig för att inte lägga upp det, då jag sa en del lite pinsamma grejer. Det är faktiskt pinsamt att lägga upp klipp på sig själv. Men jag gör det för konsten och för att jag hoppas att jag ska bli känd.




video

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar